Allmänt
Dessa allmänna köpvillkor berör all försäljning av varor från Farmakeut AB webbsidan www.aposve.se (org.nr 559019-6696). För att handla från webbsidan måste man ha fyllt 18 år samt ha en giltig svensk ID-handling. Om man är under 18 år så måste man få ett samtycke till inköp av vårdnadshavare. Dessutom måste man vara bosatt i Sverige.
Alla produkter som säljes via webbsidan www.aposve.se , har en bruksanvisning eller bipacksedel. Detta ska vara antigen i fysisk eller digital form.
Beställning
Beställning av produkterna sker via antigen webbsidan www.aposve.se . Du kan ringa oss hela tiden under arbetstiden som är mellan (8:00 – 17:00) på 070 289 5330 och ställa dina frågor till oss, eller mejla oss info@aposve.se .
Genom att genomföra ett köp/beställning, godkänner man dessa allmänna köpvillkor. Du kan meddela oss om du vill bli medlem så registrerar vi dig i Farmakeut AB kundklubb.
En orderbekräftelse skickas till den e-mailadress som angivits vid beställningen. Detta innebär att beställningen är bindande. Om man har gjort flera beställningar förbehåller vi oss rätten att slå ihop dessa beställningar och levererar dem i samma paket, beroende på dess innehåll.
Vid ett pappersrecept beställning, har man två olika alternativ antigen att skicka pappersrecept via post till det lokala apoteket på Säterigatan 122, 441 55 Alingsås, eller lämna det fysiskt hos det lokala apoteket som ligger på adressen ovan. Så sparas det pappersreceptet elektroniskt.
Vid felaktiga personuppgifter eller/och man har betalningsanmärkningar kommer vi på Farmakeut AB att förhålla rätten att annullera beställningar.
Avbeställning
Du har rätt hela tiden att avbeställa ordern, innan leveransen har påbörjats. Avbeställning sker bara genom att du ringer till aposve kundservice på 070 289 5330 . Ingen avbeställning kan göras om leveransen av ordern påbörjats.
Priser
Alla priser som visas på webbsidan www.aposve.se är i svenska kronor inklusive moms. Receptbelagda läkemedel är momsbefriade och därför anges priser utan moms. Läkemedel som ingår i förmån, prissättas av Tandvård-och läkemedelsförmånsverket, TLV, och därför kan det variera varje period. Priset som ska betalas för läkemedel som är med förmånen, kan ty andras från den tiden du har gjort beställningen av läkemedel till den tiden som ordern hanteras och levereras.
När det gäller receptfria produkter reserverar vi oss för alla eventuella tekniska problem, felskrivningar, lagersaldofel, eller slutförsäljning. Vi garanterar inte att produktbilderna som står på webbsidan har exakt samma utseende.
Ångerrätt och retur
Enligt Distansavtalslagen, (2005:59) som gäller för distansavtal och avtal utanför affärslokalen kan man inte returnera läkemedel, kylvaror samt livsmedel, dessutom har man inte någon ångerrätt. Distansavtalslagen gäller för varor på recept och receptfria delen. Ta med varan, kvitto samt följesedel till det fysiska apoteket, för utnyttjande av ångerrätten. Kontakta vår kundtjänst på 070 289 5330 eller kom in till våra fysiska apotek, när du vill reklamera en vara. Kontakta även posten vid retur.
Receptbelagda läkemedel och varor, samt receptfria läkemedel kan inte bytas eller återköpas för ett säkerhetsskäl. Obruten förpackning samt oskadade varor som är receptfria Dock Ej läkemedel, kan återköpas eller bytas inom 14 dagar mot kvitto. När man vill reklamera en vara, så ber vi dig att ta med varan samt kvitto till det apotek som expedierade varan.
Betalningen
Det finns möjlighet att göra direktbetalning eller det som kallas för förskottsbetalning och det sker genom att betala med bankkort, det sker genom samarbete med Bambora (online payments).
Copyright
Allt innehåll på vår webbsida, så som text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, tillhör Farmakeut AB/ aposve.se eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar.
Säkerhet
För att kunden ska känna sig mer trygg vid e-handel, har den Svensk Distanshandel kontroll över förtaget som driver e-handel. Detta sker genom kreditkontroller, provköp, dessutom granskningar vid tvivelaktig om brister.
Frakt och leverans
Vid beställning kan du välja mellan att du hämtar förbeställda varor i butiken (HagaApotek) mot uppvisande av legitimation. Det andra alternativet är att få din beställning hem levererad, till den adressen som du anger i samband med ditt köp. Du måste ange rätt information och uppgifter för att vår kundtjänst kan genomföra leveransen.
Leverans kostnader är på 59 kr per försändelse. Observera att vi levererar bara till adresser i Sverige.
Tyvärr levereras inga särskilda läkemedel som narkotika, kylvaror, samt flytande produkter. Sådana produkter hämtas endast på det lokala apoteket HagaApotek.
Om en beställning kommer in till apoteket innan kl: 14:00, samt att det ska vara en lagerförd vara, sänds denna samma dag från apoteket.
Beställningen dröjer att sändas till den nästkommande dagen, om den kommer senare på dagen samt om beställningen inkludera beställningsvaror eller receptbelagda varor som kräver att stämmas av med läkaren.
Ej uthämtade paket
Ej uthämtade paket inom 14 dagar, eller om det är fel på uppgifterna (adress, telefonnummer, etc) som ni har lämnat vid köp genomförande, kommer vi förbehålla oss rätten att fakturera kostnaderna för den hantering som uppstår av returfrakt, samt expeditionskostnad. Kostnaden ligger på 150 kronor för den ej uthämtades paket. Om du vill returnera varan, måste du hämta det först, sedan kontakta kundservis på 070 289 5330 , så du informeras om sätt att returnera. Det returnerade läkemedlet får inte säljas vidare eller skickas på nytt, enligt läkemedelsverkets föreskrifter. Enligt lagen måste läkemedel som kommer på retur till apoteket, destrueras.
Reklamation
Vid defekt eller felexpedierad produkt, ber vi dig kontakta vår kundservis på 070 289 5330, du skall beskriva felet på ett tydligt sätt som möjligt. Självklart kan du reklamera produkten om vi inte kunde lösa problemet på ett bättre sätt, samt får du en vara. Du får instruktion av oss på hur reklamation skall ske. Kontakta Allmänna reklamationsnämndens reklamationer http://www.arn.se/konsument/ vid tvist. Dessutom kan du gå vidare med ditt klagomål på EU:s gemensamma tvistlösningssida, på http://ec.europa.eu/ord.
När man genomför en beställning, godkänner du att vi kan hantera dina uppgifter och använda de i vår verksamhet, för att vi ska kunna leverera beställningen. Dessutom ska vi kunna ge den servicen som du har väntat från oss. Du har alltid rätt att få information om vad vi har registrerat dig på i vårt system, detta sker enlig PUL (personuppgiftslagen). Du kan begära när som helst att vi tar bort det som vi har registrerat i vårt system, och detta sker genom att du kontaktar vår kundservice, så kommer vi att ge dig all hjälp du behöver. Aposve.se använder den informationen som du lämnar, samt utnyttjas det av vår samarbetspartner vid inbetalningen och transportföretag PostNord. Vi kommer aldrig att sälja din information till en tredje part. Du kommer få informationsbrev via e-mail om våra produkter och kampanjer. Du kan när som helst be om att slutföra den här tjänsten. Vi förbehåller oss att makulera ordrar som inkluderar felaktiga personuppgifter samt om personen har betalningsanmärkningar. Mer information om datainspektions information om integriteten för apotekskund på https://www.datainspektionen.se/documents/faktablad-apotek.pdf .
Ändring av köpvillkor
Vi på aposve.se/ Farmakeut AB förbehåller sig rätten att när som helst ändra villkor i dessa allmänna köpvillkor.
Kontakta oss
Du når oss på telefonnummer 070 289 5330 och e-mail info@aposve.se.
Adress: HagaApotek/ farmakeut AB, Säterigatan 122, 441 55 Alingsås.
Farmakeut AB (org.nr.559019–6696)
Mervärdesskattenummer: SE559019-669601